NEWSLETTER

W oku dramatu

Premiera dwóch nowych książek już 20 kwietnia!


Mateusz Pakuła

Kowboj Parówka i trzy inne sztuki

proj. Ania Zabdyrska

"Mateusz Pakuła jest bodaj najbardziej rozpoetyzowanym, a z całą pewnością najbardziej kompetentnym w dziedzinie współczesnego wiersza autorem tekstów dla teatru."
Igor Stokfiszewski

"Dramaty Pakuły to katorga dla reżysera wychowanego w porządku teatralnych zasad, przyzwyczajeń i przyzwoitości. Nielogiczne, sprzeczne, niesforne. W dobie nudnych skandali lub jeszcze nudniejszych poprawności nareszcie mamy w dramaturgii trochę snu, wyobraźni i szaleństwa."
Bartosz Szydłowski

"Kocham Kowboja Parówkę!"
Agnieszka Olsten


Kowboj Parówka

i trzy inne sztuki
Mateusz Pakuła
ISBN: 978-83-928042-8-4
Ilość stron: 124
Oprawa: miękka
Format: A5
Rok wydania: 2012





Mateusz Pakuła

Na końcu łańcucha

proj. Ania Zabdyrska

Co to jest Na końcu łańcucha? Na końcu łańcucha to dyptyk. Co to jest dyptyk? Rzecz składająca się z dwóch rzeczy, które coś do siebie nawzajem mają. Pierwsza rzecz z tych dwóch rzeczy jest projektem hardcore’owego koncertu, multikompilacją, krwiożerczą zabawą z Szekspirem, Müllerem, Schwabem i Koltѐsem, zbiorem coverów coverów coverów. Zanurzoną w popkulturze, okrutnie śmieszną, politycznie niepoprawną opowieścią o ludzkiej psiości.


Druga rzecz to także projekt koncertu. Ale innego. Na pierwszy plan wysuwa się tu specjalna koncepcja literacka nazwana przez autora „bad writingiem”. Co to jest „bad writing”? To literacki odpowiednik zjawiska, które w sztukach wizualnych nosi nazwę „bad painting”. Chociaż nie do końca. „Bad writing” to świadome i praktykowane z ogromną uciechą tworzenie dobrej sztuki ze złej literatury. To tworzenie złej literatury dla dobra sztuki. To tworzenie złej literatury z premedytacją, która zmienia złą literaturę w sztukę. Tu już nie chodzi o naśladowanie kolokwialnego języka mówionego, zbieranie z ulicy, podsłuchiwanie głupot, przekształcanie, parodiowanie i hiperbolizowanie. Tu chodzi o zachwyt nad pisarską ułomnością. Nad nieudolnością. Im większa nieudolność tym smaczniejsza sztuka. Tak jest.


Na końcu łańcucha to dyptyk o Tytusie Andronikusie i o Hiobie. To dyptyk o człowieniu.


Na końcu łańcucha

Mateusz Pakuła
ISBN 978–83–928042–1–5
Ilość stron: 144
Oprawa: miękka
Format: A5
Rok wydania: 2012




Mateusz Pakuła, Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych, Kraków 2010

Odbezpieczony granat dla teatru, przy którym wymięka David Lynch. Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych to debiutancki zbiór dramatów Mateusza Pakuły, a jednocześnie pierwszy projekt wydawniczy Fundacji SPLOT otwierający serię wydawniczą i projekt W oku dramatu.


Mateusz Pakuła
(1983) – absolwent reżyserii teatralnej (specjalność dramaturgiczna) na Wydziale Reżyserii Dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Zanim trafił do szkoły teatralnej, studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim i wiedzę o kulturze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Finalista I edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. W maju 2010 r. ukazał się jego debiut książkowy – Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych. Tytułowy utwór jest wystawiany przez Teatr im. J. Osterwy w Lublinie od marca 2010 r., reżyseruje Krzysztof Babicki. Ponadto 10 maja tego roku odbyło się czytanie sztuki Książę Niezłom w Teatrze Polskim we Wrocławiu (reż. Jakub Porcari). W czerwcu 2010 r. w Teatrze Dramatycznym im. W. Holoubka w Warszawie miała miejsce premiera Donkiszota (reż. Maciej Podstawny) – kolejna z Pięciu sztuk teatralnych pomieszczonych w tomie.

Mateusz Pakuła w 2007 r. asystował Peterowi Zelence przy Oczyszczeniu w Starym Teatrze w Krakowie, w 2008 r. – Mikołajowi Grabowskiemu przy Trans-Atlantyku. Jest również autorem adaptacji scenicznej poematu Tomasza Różyckiego Dwanaście stacji. Premiera spektaklu pod tym samym tytułem, w reżyserii Evy Rysovej, odbyła się w Starym Teatrze w styczniu 2010 r.

Jako dramaturg Pakuła współtworzy także spektakle dla dzieci. Inscenizacja Co w trawie piszczy, pokazana we Wrocławskim Teatrze Lalek we wrześniu 2009 r. (reż. Radosław Kasiukiewicz), znalazła się w finale XVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.


Biały Dmuchawiec.

Pięć sztuk teatralnych
Mateusz Pakuła
ISBN: 978-83-928042-4-6
Ilość stron: 254
Oprawa: miękka
Format: A5
Rok wydania: 2010

Materiały prasowe do pobrania

Prasa o Pakule

Dystrybutor: mtm-motyl@wp.pl 


Fotografia autora: Michał Zawada