NEWSLETTER

Kolekcjonerka historii – wystawa Janusza Dąbkiewicza w Krakauer Haus

Wystawa Janusza Dąbkiewicza zatytułowana GeschichtensammlerIn to pierwszy w historii wymiany kulturowej pomiędzy Polską a Niemcami projekt artystyczny podejmujący kwestię równoległości postaci Izabeli Czartoryskiej i Hansa von und zu Aufseßa – dwójki założycieli kluczowych dla obu krajów muzeów.

Początki przedsięwzięcia sięgają roku 2011, kiedy Janusz Dąbkiewicz sfotografował puste wnętrza Muzeum Czartoryskich w Krakowie przygotowywanego do zbliżającego się remontu. Fotograf powrócił na miejsce w 2019 roku, po zakończeniu przebudowy i reorganizacji zbiorów, dokumentując odnowione muzeum. Zestawienie obu serii zdjęć zaowocowało publikacją fotoksiążki XX. Xiążęta wydanej w 2021 roku przez Fundację SPLOT.

Poszukując formuły opowieści o Izabeli Czartoryskiej i zapoczątkowanej przez nią muzeum skierowanej do niemieckiej publiczności, zespół kuratorski wraz z twórcą odkrył postać Hansa von und zu Aufseßa. Doskonale znany w Norymberdze Aufseß, jeden z ojców niemieckiego muzealnictwa, założyciel i pierwszy dyrektor Germanisches Nationalmuseum zaskoczył artystę i kuratorów swoją wieloaspektowością, niejednoznacznością, a przede wszystkim równoległością wobec postaci Izabeli Czartoryskiej.

Na wystawie w Krakauer Haus prezentowane są przede wszystkim zdjęcia i filmy Janusza Dąbkiewicza pokazujące budynki i kolekcje Muzeum Czartoryskich w Krakowie oraz Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze. Fotograficzne obrazy artysty stanowią studium morfologii instytucji, chociaż tym, co przede wszystkim zadecydowało o kształcie wystawy był narracyjny, a nawet poetycki temperament wspólny Izabeli i Hansowi. Zainspirowany tą obserwacją Janusz Dąbkiewicz postanowił stworzyć wielowarstwową opowieść o Czartoryskiej, Aufseßie, przeszłości i przeszłości muzeum, a także własnym doświadczeniu poruszania się po fascynujących i zarazem onieśmielających wnętrzach obu muzeów. Dlatego też obrazom wizualnym towarzyszą obrazy literackie – cytaty, wśród których szczególną rolę odgrywa poetycki portret rzymskiego boga Janusa autorstwa Owidiusza, który stał się podstawą do ujęcia Czartoryskiej i Aufseßa w Janusowe oblicze.